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exposició

Benxamín Álvarez Xesco Mercé i Marc Vilallonga
“Le Micro-Ondes de L’Enfer”
du 15 Avril au vendredi 16 Mai

 
 

La Xina A.R.T. és un col·lectiu d'artistes que funcionen, més o menys mal avinguts, des de 1996. Des de la seva base principal en ple cor del Barri Xino de Barcelona, han anat desenvolupant, durant aquests 17 anys, un polièdric projecte de creació i activitat cultural. En la seva galeria del carrer de l'Hort de la bomba presenten un programa regular d'exposicions (no menys de nou per temporada), que ofereix al públic català la possibilitat de conèixer l'obra dels artistes més exòtics del planeta, així com la més jove i emergent creació local. La Xina pertany a la Xarxa europea d'espais de creació contemporània "Kanîbal'hopox", la qual cosa afavoreix la profusió d'intercanvis i mestissatges plàstics de tota mena. Aquest col·lectiu català publica, a més, la revista d'art i pensament "La Conxinxina" (tant en format paper i en digital). Organitza el cicle musical "La Xina Sona" i el certamen anual de performance i màgia "Houdini Performance Festival". Paral·lelament, gestiona el projecte pedagògic "La Xina Xinorri", que pretén apropar l'art als més petits del barri i la ciutat . Tres dels seus més antics membres, Benxamín Álvarez Xesco Mercé i Marc Vilallonga, han vingut a Le Transfo de Lió per presentar la proposta “Le Micro-Ondes de L’Enfer”, una exposició que agrupa, sota tan inquietant epígraf, tres treballs de divergent presentació formal però coL·legiat plantejament estètic i ètic. En uns temps on l'art sembla voler acompanyar automàticament d'un inintel·ligible i pedant text explicatiu, a manera de justificació o preàmbul inevitable com si l'art en si mateix no és prou complex o ineludiblement precisés d'un manual d'instruccions) La Xina A.R.T. advoca per la senzillesa i la humilitat de materials (en contraposició al circ hipertecnològic que sol inundar galeries i biennals). Aposta per la bellesa nua de la poesia enfront de la pitjor de les metaliteratures, entossudida a confeccionar a força de conceptualitat laberíntica i vàcua i d'utilitarisme mercantilista d'un sol ús el més clàssic dels vestits de l'emperador. Borges, citant Whistler, reafirma i sintetitza, de forma tan simple com contundent, tot allò abans esmentat: "L'art passa".



La Xina A.R.T. est un groupe d’artistes qui fonctionne, en plus ou moins bons termes, depuis 1996. Depuis leur siège principal situé en plein cœur du «Quartier Chinois» de Barcelone, ils ont développé durant 17 ans un projet polyédrique de création et d’activité culturelle. Dans leur galerie de la rue de l’«Hort de la Bomba», ces esthètes proposent régulièrement des expositions (pas moins de neuf chaque saison), qui offrent au public catalan la possibilité de connaître à la fois l’œuvre des artistes les plus exotiques de la planète et celle des promesses locales. La Xina appartient au Réseau européen d’espaces de création contemporaine «Kanîbal’hopox» qui encourage les échanges et métissages plastiques en tous genres. En outre, cette association catalane publie «La Conxinxina» (La Cochinchine), une revue d’art et d’opinion en format papier et digital. Elle organise le cycle musical «La Xina Sona» (La Xina résonne) ainsi que le festival de performance et de magie «Houdini Performance Festival». Parallèlement à toutes ces activités, elle gère le projet pédagogique «La Xina Xinorri», qui prétend mettre en contact l’art et les plus petits du quartier et de la cité. Trois de ses plus anciens membres, Benxamín Álvarez Xesco Mercé et Marc Vilallonga, vont venir au Transfo de Lyon pour présenter la proposition “Le Micro-Ondes de L’Enfer”, une exposition qui regroupe, sous cet épigraphe tant soit peu inquiétant, trois œuvres contradictoires quant à la forme mais semblables en ce qui concerne l’approche esthétique et éthique. A une époque où, en général, l’art semble vouloir être associé à un discours explicatif pédant et inintelligible, en guise de justification ou de préambule inévitable (comme si l’art en soi-même n’était pas suffisamment complexe ou requérait fatalement un manuel d’instructions), La Xina A.R.T. plaide pour la simplicité et l’humilité des matériaux (en opposition avec le cirque hyper technologique qui d’habitude inonde galeries et biennales). Elle mise sur la beauté dépouillée de la poésie face à la pire des méta littératures qui s’acharne à confectionner, à base d’un conceptualisme enchevêtré et insignifiant et d’un utilitarisme mercantile provisoire et jetable, le plus classique «des habits de l’empereur». Borges, citant Whistler, réaffirme et récapitule de manière simple mais convaincante tout ce qui a été dit antérieurement : «L’art passe».